fbpx

Hva må til for å klare nyttårsforsettet ditt? Hvordan få til en varig endring?

07.Moss.01.2020.side

Januar er i gang og folk skal ha det beste året sitt noen gang! Akkurat slik det var Januar året i fjor og året før der. Folk skal gjøre mer ting sammen, trene mer, starte på skole osv. Men så går det noen måneder inn i året og så er vi tilbake i det samme gamle sporet. Så går vi i det samme mønsteret året etter der igjen. Hvorfor er det slik? Hva får oss til å gi oss?

Det er alltid utrolig inspirerende å se alle de flotte målene folk setter seg som absolutt vil gi de en bedre og sunnere hverdag. Mange går fra 0-100 over natta for å få raskest mulig resultater, dessverre har vi mennesker kun 100%… ikke 160% eller 200%. Går vi over vår 100% vil vi til før eller siden gå lei eller møte veggen. Folk som ikke vet sin egen begrensning (eller hva sin 100% er) kommer sjeldent eller aldri i mål. Vi vet du vil få raske resultater, men tenk alltid om det du gjør nå er noe du klarer å gjøre om til en livsstil. Tenk varig endring, ikke midlertidig endring! For å få til dette bør man ha en skikkelig plan. Det krever mer av deg å gå ned i vekt enn å holde vekten stabil. Hva er målet ditt? Hvor lang tid vil du bruke på å nå målet ditt? Hvordan skal du stabilisere vekten når du er i mål? Er alle spørsmål man bør ha et greit svar på før man starter. Det gjør det mye lettere å jobbe målrettet mot dit du faktisk vil.

Når du skal sette i gang er mitt tips å starte rolig. Har du ikke trent før, start med 2 ganger i uka. Ta heller økt 3 som en bonus. Høres vel bedre ut det enn å planlegge 4 økter og «kun» få til 3 ikke sant? Nøkkelen til å klare målene sine er kontinuitet, de som trener litt hver uke har stort sett litt fremgang hver uke. Og i løpet av året har man kommet langt! Det hjelper også på motivasjonen og få en PT til å følge deg opp slik at treningen blir justert etterhvert som du kommer i bedre form. Da lærer man også nye ting som holder treningsinteressen fersk og spennende.

Personer som trener beinhardt frem til mai, tar seg lag pause frem til september må ofte starte på nytt med en ny beinhard treningsperiode frem til start av desember. Så tar de enda en ny lang pause i desember, for så å starte på nytt igjen i januar. Her snakker liten fremgang og mye jobbing. Hvis du kjenner deg igjen i dette bør du gå litt i deg selv. Tenk igjen hva klarer jeg på langsikt og klarer jeg dette som en livsstil? Hva må til for at du kan få til litt trening hver uke?

De som holder kontinuiteten i treningen har ofte en ting til felles. De TRIVES, de ser frem til å komme på trening. Kanskje ikke nødvendigvis treningen i seg selv, men det sosiale, den gratis kaffekoppen, badstuen eller massasjestolen, proteinbaren etter treningen osv. Mitt tips er å se på treningen som en hyggelig event i løpet av uken, akkurat som en kinotur eller en middag ute. Prøv å se det som noe man ikke MÅ gjøre men ser frem til å gjøre. Se etter ting du gleder deg til og prøv forskjellige måter å trene på, til slutt finner du også en treningsform du også liker å gjøre. Det kan ta tid og man må ofte prøve å feile litt før man treffer.

Vi på Moss Easylife hjelper og har hjulpet mange med dette i våre livsstils kurs. Hva er riktig for deg? Hvordan skal du få til en varig endring? Det er dessverre ingen folk som er like så det er dessverre ingen fasit på hva som er riktig for alle. Det eneste som er sikkert er at man må faktisk gjøre en innsats for å klare det. Ting kommer ikke av seg selv dessverre. Men det er verdt jobben! Og vi hjelper deg med akkurat dette! Det finnes ingen bedre følelse en å klare et mål man har jobbet hardt for!

Kursene passer alle aldere fra 18+

– Joachim Næss (Kursleder Eeasylife)

Sees vi på kurs i år? Ta kontakt nedenfor.

 

Leave a Reply

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close